Odměna za poskytnutí právních služeb je vždy domluvena s klienty před zahájením právního zastupování. Odměna je buď stanovena procentuálně z vymožených částek, nebo úkonovou či hodinovou sazbou, případně i paušální měsíční odměnou u stálých klientů.
Výše odměny se řídí smlouvou (dohodou) s klientem a podle konkrétních okolností se zpravidla sjednává buď jako časová (tzn. určená podle počtu započatých hodin), jako úkonová nebo jako procentuální (v případě zastupování poškozených nebo pozůstalých z dopravních nehod nebo z pracovních úrazu, nemocí z povolání).
Není-li odměna advokáta určena smlouvou, řídí se příslušnými ustanoveními vyhlášky Ministerstva spravedlnosti č. 177/1996 Sb. advokátního tarifu, ve znění pozdějších změn.
Nad rámec odměny náleží advokátu náhrada hotových výdajů a náhrada za promeškaný čas.
Advokát je oprávněn žádat od klienta předem poskytnutí přiměřené zálohy.
Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů
Podle zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů, má spotřebitel právo na mimosoudní řešení spotřebitelského sporu vyplývajícího ze smlouvy o poskytování právních služeb. Pověřeným subjektem pro mimosoudní řešení spotřebitelských sporů mezi advokátem a spotřebitelem ze smluv o poskytování právních služeb je Česká advokátní komora; její internetové stránky mají adresu www.cak.cz.